Manajemen Pembelajaran Pendidikan Agama Hindu Berbasis Budaya Lokal (Studi tentang Pembentukan Karakter Siswa pada Pasraman di Bandar Lampung)
Sari
The purpose of this research is to know the planning program, implementation, evaluation, weakness and effort in Hindu religious learning based local culture bali.Data collecting techniques performed through observation, An interview and study documentation with case studies on three pasturages of local culture-based learning programs back in the lamphouse.The problem was reviewed from a theory angle, concept, The foundation of education management and the management of Hindu religious education education. The results of research and data analysis showed the pasraman third in fact planning programs ranging from, the program of instruction and monitoring and evaluation.Planning programs based learning the local culture bali applied is learning through sedhana dharma, dharmatula, dharma discourse, dharmagita, the religious and making upakara facilities.The implementation of effective program of instruction in whose model, a method, tools and source of learning, type the right judgments to support the learning, through the exploration, konfermasi and elaboration. A thorough assessment that includes all aspects of competence that encompass cognitive abilities, psychomotorics, and affective. The pastrade seeks to optimize the execution of unoptimized learning and judgment.
Kata Kunci
Teks Lengkap:
PDFReferensi
Akhmadsudrajat. (2008). Pendekatan, Strategi, Metode, Teknik, Taktik, dan Model Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Fattah, Nanang. (2004). Landasan Manajemen Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Hamalik, Oemar. (2008). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Kadjeng, I Nyoman; dkk. (2003). Sarasamuccaya Dengan Teks Bahasa Sansekerta Dan Jawa Kuna. Surabaya: Paramita.
Majid, Abdul. (2005). Perencanaan Pembelajaran, Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Manfredo, A. (2023). The Effectiveness of Using Social Media in the Learning Process. International Journal of Multidisciplinary Sciences, 1(2), 125-131.
Mudita, Putu. (2011). Tranformasi Nilai-Nilai Kemanusiaan oleh Guru dalam Membentuk Perilaku Siswa. Skripsi. Bandar Lampung. Sekolah Tinggi Agama Hindu Lampung.
Munir, A. (2010). Pendidikan Karakter, Membangun Karakter Anak Sejak dari Rumah. Yogyakarta : Pedagogia.
Mulyasa, E. (2005). Menjadi Guru Profesional, Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: PT Remaja Rosadakarya.
Mulyasa, E. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E. (2007). Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E. (2008). Menjadi Guru Proposal Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E. (2011). Manajemen Pendidikan Karakter. Bandung: Bumi Aksara.
Natawidjaja, R. (1998). Peranan Guru Dalam Bimbingan di Pasraman. Bandung: Abardin.
Pidarta, Prof. Dr. Made. (2004). Pendidikan Agama Hindu (Suatu Fondasi Utama). Denpasar: Unesa University Press.
Puja, G. (2003). Bhagawad Gita (Pancama Veda). Surabaya: Paramita.
Sagala, H. Syaiful. (2006). Manajemen Berbasis Sekolah dan Masyarakat Strategi Memenangkan Persaingan Mutu. Jakarta: Pt.Rakasta Samasta.
Sanjaya, Wina. (2011). Perencanaan dan Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Sujana, Nana. (1988). Dasar-Dasar Belajar Mengajar. Bandung: Aksara Baru.
Sujana, Nana. (1991). Pembinaan Pengembangan Kurikulum di Sekolah. Bandung : CV. Sinar Baru.
Suja, I Wayan. (2000). IPTEK Dan Agama Hindu Tafsir Ilmiah Ajaran Weda. Denpasar : Manikgeni.
Sukmadinata, N.S. (2008). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sura, I Gede. (2001). Pengendalian Diri dan Etika Dalam Ajaran Agama Hindu Jakarta: Hanuman Sakti
Sutarjo Adisusilo JR. (2012). Pembelajaran Nilai Karakter. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Titib, I Made. (2003), Menumbuh Kembangkan Pendidikan Budhi Pekerti Pada Anak (Perspektif Agama Hindu). Bandung : Ganeca Exact.
Utama, E. P., & Sudarsana, I. K. (2023). Effectiveness of Treffinger Model Implementation to Improving Mathematics Learning Outcomes. International Journal of Multidisciplinary Sciences, 1(2), 232-240.
Wiana, I Ketut. (1997). Cara Belajar Agama Hindu Yang Baik. Denpasar: Yayasan Drama Narrada.
DOI: http://dx.doi.org/10.37428/pasupati.v10i1.348
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.
Pasupati disebarluaskan di bawah lesensi Creative Commons Attributions-ShareAlike 4.0 International License
Pasupati terindeks pada :
View My Stats